Ry Cooder :: The Prodigal Son

82820681

Met zijn eerste album in zes jaar tijd toont Ry Cooder zich weer een muzikale archeoloog, een tijdreiziger naar een Amerika in eenvoudigere tijden.

Als je er het curriculum vitae van Ry Cooder op naleest, kan je niet anders dan onder de indruk zijn. Hij was nog een tiener toen hij aan de zijde van bluesmuzikant Taj Mahal meespeelde met diens Rising Sons, voordat hij door Captain Beefheart aan boord werd gehesen van zijn Magic Band ten tijde van hun debuutalbum Safe As Milk. Daarna bouwde hij aan een solocarrière, waarbij hij zich op zijn albums een archivaris toonde van de traditionele rootsmuziek. In de jaren ‘90 vormde hij samen met onder andere John Hiatt de kortstondige supergroep Little Village en introduceerde hij exotische muzikanten als de Indiër Vishwa Mohan Bhatt (A Meeting By The River), de Malinese bluesgigant Ali Farka Touré (Talking Timbuktu) en – commercieel het meest succesvol – de bejaarde Cubaanse muzikanten van de Buena Vista Social Club bij een Westers publiek.

De voorbije jaren kwam Cooder vooral op de voorgrond als een sociaal bewogen muzikant. Zo maakte hij een trilogie van conceptalbums en met Pull Up Some Dust And Sit Down (2011) en vooral Election Special (2012) ging hij zelfs de expliciet politieke toer op. Op The Prodigal Son is de politieke bewogenheid er nog steeds, al wordt het meer omfloerst gebracht. Geen directe aanklacht, maar via een omweg brengt Cooder nog altijd zijn mening over. Het is een album geworden dat in zekere zin een terugkeer is naar zijn werk uit de jaren ‘70 met naast drie nieuwe nummers ook acht covers.

Met liedjes van auteurs als Blind Roosevelt Graves, Alfred Reed en Carter Stanley is het duidelijk dat Cooder zich niet heeft laten verleiden door voor de hand liggende coverkeuzes, maar diep is gaan graven in de bronnen van de traditionele rootsmuziek. Het zijn nummers met een vaak religieuze ondertoon, maar die tegelijk een subtiele verwijzing in zich houden naar de actuele politieke situatie in de Verenigde Staten.

De nummers worden bijna uitsluitend ingespeeld door Ry Cooder en zijn zoon Joachim op drums en percussie en klinken eenvoudig, maar evengoed warm en tijdloos. De ene keer klinkt het soulvol (“I’ll Be Rested When The Roll Is Called” of een indrukwekkend “You Must Unload”), een andere keer keer serveren ze gospel zoals het in een klein kerkje ergens in een onooglijk dorpje in het Amerikaanse heartland zou klinken (“Everybody Ought To Treat A Stranger Right”). In “Harbor Of Love” wordt de bluegrass van het origineel tot de essentie herleid, terwijl nummers als “The Prodigal Son” of “In His Care” dan weer old time folk zijn. De drie eigen nummers passen naadloos binnen het geheel. “Gentrification”, een kritische blik op stadsvernieuwing, refereert op meer dan een manier naar eerder werk van Cooder.

In 1984 zorgde Ry Cooder voor een klassieke soundtrack bij Wim Wenders’ klassieker Paris, Texas waarop de klassieker “Dark Was The Night, Cold Was The Ground” van bluesmuzikant Blind Willie Johnson een cruciale rol speelde. Op dit album pakt hij weer uit met twee Johnson-covers waarbij vooral een lang uitgesponnen “Nobody’s Fault But Mine” in dezelfde knappe, onheilspellende sfeer baadt. Dit is old, weird americana. Muziek die bezeten lijkt door duistere geesten in het donkerste uur vlak voor zonsopgang, ergens in een godverlaten woestijn.

The Prodigal Son biedt geen verrassingen voor wie Cooders werk kent. Het is wel een proeve van ’s mans kunnen dat zonder verpinken naast zijn klassieke albums mag staan. Dit is superieur vakmanschap, en dat bedoelen we in de positiefst mogelijke betekenis van het woord.

Ry Cooder speelt op 11 oktober in de Stadsschouwburg (Antwerpen) en de dag erna in Kursaal (Oostende), weliswaar tegen lichtjes onrustwekkende ticketprijzen.

8
http://rycooder.com/
Fantasy
Beeld:
Joachim Cooder

verwant

Ry Cooder :: 11 oktober 2018, Stadsschouwburg Antwerpen

Het is niet zo heel erg vaak dat Ry...

ANNEE 67 : Captain Beefheart And His Magic Band :: Safe As Milk (1967)

Vijftig jaar geleden ontpopte 1967 zich stukje bij beetje...

De Buena Vista Social Club verliest weer een bandlid

Kijk dat het slecht gaat in de muziekindustrie was...

Ry Cooder, een muzikale ontdekkingsreiziger

The UFO has landed. The Ry Cooder Anthology was...

Ry Cooder :: Chávez Ravine

Op zoek naar de ideale plaat om dit heerlijk...

aanraders

Girl In Red :: I’M DOING IT AGAIN BABY!

Somberte verkoopt, zo ook de sad girl aesthetic waar...

Vampire Weekend :: Only God Was Above Us

Haal de witte sokken en debardeurs boven: Vampire Weekend...

Ivy Falls :: Sense & Nonsense

Rol de gordijnen maar dicht, kruip gezellig onder een...

Hurray For The Riff Raff :: The Past Is Still Alive

Alynda Segarra. Bound for Glory. Was Small Town Heroes in...

Daniel Boeckner :: Boeckner!

Als kind is Dan Boeckner zeker niet in een...

recent

Salem

De 'mean streets' van Marseille vormden al eerder het...

Stake :: ”Ik zie ons nog wel doorgaan tot we baarden hebben als ZZ Top”

We hebben het met de manager gecheckt: bedoelde hij...

Roncha :: Fleecedekentje Thuglife

Berichtje aan alle rappers van België: goed bezig. Onze...

The Gentlemen – Seizoen 1

De serie The Gentlemen was een paar jaar geleden...

Louise van den Heuvel :: Sonic Hug

Op Sonic Hug neemt Louise van den Heuvel de...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in