Peter Broderick :: Grunewald

Peter Broderick is een van de goudhaantjes van de moderne muziek, een rotgetalenteerde geluidsarchitect die zich niet in een vakje laat steken. Zeker wanneer hij achter de piano plaatsneemt, spitst u maar beter de oren, ook nu weer.

Peter Broderick, nog altijd slechts dertig jaar oud, bekwaamde zich in de loop der jaren in tal van genres, verspreid over talloze ep’s en lp’s. De nadruk lag daarbij op neoklassiek of ambient, afgewisseld met sobere folkplaten of meer experimentele albums. Op het nog maar enkele maanden oude Partners ging hij zo aan de slag met de erfenis van John Cage. En nu is er dus de Grunewald EP, waar de Amerikaan zich opnieuw op de piano richt. Voor zij die zich al zorgen beginnen te maken om het tempo aangehouden door hun held, die enkele jaren geleden na jaren van intensief opnemen en touren opeens het licht zag uitgaan en daarna de muziek even liet voor wat ze was, kunnen op beide oren slapen. De muziek op deze ep is al enkele jaren oud: “Violin Solo, No. 1” verscheen eerder op een Japanse compilatie, en de overige vier nummers waren ook al te vinden op een splitalbum met de Japanner Takumi Uesaka uit 2011 (eveneens op een Japans label). Nu heeft Broderick deze nummers dus gebundeld voor de rest van de wereld. Dat betekent echter ook dat, hoewel opnieuw de piano centraal staat, de muzikale koers heel anders is dan die op Partners.

Grunewald is bovendien eigenlijk een ode, meer bepaald aan de Grunewald-kerk in Berlijn, die van 2008 tot 2011 fungeerde als opnamestudio, concertzaal en mancave voor Broderick, Nils Frahm en andere verwante zielen. Een plek bovendien die “for anyone who likes reverb, is a dream come true”, zoals Broderick het zelf omschrijft. Het gebouw speelt zo een essentiële rol in het natuurlijke weidse, open geluid van de vijf nummers, opgenomen op één nacht in de kerk. De organische resonantie die zo ontstaat en het melodieuze van de composities maakt van deze Grunewald een veel warmere (en ook toegankelijkere) plaat dan Partners, die gebaseerd was op aleatorische compositietechnieken. Tegelijk kan het zo ook wel gezien worden als een stapje terug voor deze constant evoluerende artiest.

Opener “Goodnight” doet zijn naam alle eer aan en had niet misstaan op een release van Slaapwel Records (waarop Broderick ooit Music For A Sleeping Sculpture uitbracht). Zachte weifelende pianonoten, drijvend in natuurlijke echo, laten je afdrijven richting die schemerzone tussen waak en slaap. Zeker wanneer Broderick op het einde zachtjes begint te neuriën, slaat je gemoed helemaal naar dat laatste over. Pakkend. “Low Light” is dan weer dwingender met zijn nadruk op de rechterhelft van de toetsen. Opspringende hoge noten gaan een dans aan met constante herhalende motiefjes. Ook afsluiter “Eyes Closed And Traveling” baadt in dezelfde sferen.

“It’s A Storm When I Sleep” doet zijn naam dan weer alle eer aan en laat het ergste vermoeden over het slaappatroon van Broderick. Ratelend op de piano, jaagt hij de noten eindeloos op. Het stuk wordt zo echter te drammerig, draaft te lang door en doorbreekt de ijle sfeer van de rest van de ep te veel om zijn prominente plaats op Grunewald te rechtvaardigen. Dat laatste geldt ook voor “Violin Solo, No. 1”: een mooi stuk dat zeker zijn plaats kent in het oeuvre van Broderick en dat de fans ongetwijfeld zal behagen, maar niet per se op deze piano-ep, waarop het een beetje uit de toon valt.

De nummers op Grunewald verdienen de bredere release die ze nu krijgen, en fans van het pianowerk van Broderik, Nils Frahm of Greg Haines kunnen deze ep blindelings kopen. Tegelijkertijd biedt het plaatje ook voor nieuwkomers een korte en toegankelijke eerste kennismaking met het genre muziek dat deze familie artiesten rond Erased Tapes maakt. Maar het blijft toch vooral uitkijken naar een échte opvolger voor het prachtige Partners, evenals naar Find The Ways, een samenwerking met David Allred die er in april aankomt.

Peter Broderick speelt op vrijdag 17 februari in het STUK in Leuven en op zaterdag 18 februari in de Handelsbeurs in Gent een solo pianoconcert. Voor beide concerten zijn nog kaarten beschikbaar.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in