DIT WAS 2014: Condor Gruppe :: ”Een lp speel je toch niet tijdens de afwas?”

De hele maand december blikt enola.be terug op het afgelopen jaar met de interviewreeks DIT WAS 2014. Daarin laten we artiesten aan het woord die het jaar maakten of wiens plaat onterecht onopgemerkt de vergetelheid in dook.

Zal zeker hoog scoren in onze eindejaarslijstjes: Condor Gruppe met Latituds del Cavall, een bijzonder sfeervolle, instrumentale plaat. Gitarist Michiel Van Cleuvenbergen (ex-Dead Stop, Creature With The Atom Brain), de man die alle touwtjes in handen heeft, vertelt over zijn voorliefde voor vinyl en cassettes, en gaat op zoek naar het geheim achter het filmische geluid van Condor Gruppe en… de meest geschikte omschrijving van de band.

Als er één debuutplaat is in de alternatieve scene die lovende recensies kreeg, is het die van Condor Gruppe wel. Maar is de band ook zo tevreden over het voorbije jaar? “Het heeft een tijdje geduurd, en veel inspanningen gevraagd — het was een bewuste keuze om de opnames, mixing en release zelf te doen —, maar het resultaat mag er zeker zijn”, knikt Van Cleuvenbergen. “Ik heb de indruk dat we live misschien iets rauwer klinken, maar het is dan ook niet altijd even gemakkelijk om in een studio een livegevoel te creëren. En verder hebben we bijzonder veel gespeeld na het uitbrengen van onze 7”, en na de release van de plaat ook op fijne plekken als TRIX, AB en de Vooruit, maar ook Parijs en binnenkort Eurosonic. Optredens zijn niet alleen plezant, maar ook goeie oefeningen, want repeteren zit er niet vaak in voor ons.”

enola: Hebben jullie dit jaar live al een absoluut hoogtepunt beleefd?
Van Cleuvenbergen: “Op 1 november hebben we in De Studio in Antwerpen gespeeld, en dat was fantastisch omdat we die dag al een show hadden gespeeld, als was die een generale repetitie. Ik heb al paar keer in mijn leven twee shows op één dag gespeeld en die tweede is altijd beter omdat je er dan volledig inzit. Daarnaast zat de sfeer op weg naar Antwerpen er helemaal in, met The Ramones op de stereo in het busje. Dat het publiek ook volledig mee was, ook al was het technisch gezien misschien niet onze beste show, was de kers op de taart. We speelden pas om 1 uur, dus dat zal er toch ook mee te maken hebben. Ach, onze allerbeste show moest misschien nog komen. Volgend jaar of zo.”(lacht)

Heb jij een favoriet nummer op de plaat?
Van Cleuvenbergen: “In “Dusty Fingers” vind ik de dubbele drumpartijen heel leuk. Ook zeer hypnotiserend en lekker groovend. En in “Jungle Ships” klinken de sax en trompet fantastisch, maar ik houd ook wel van het mysterieuze gevoel. Ik kan mij er meteen beelden bij voorstellen. Het neigt ook meer naar de exotica.”

enola: Niet de meer spaghetti-westernachtige nummers?
Van Cleuvenbergen: “Condor Gruppe is voor mij altijd meer geweest dan een spaghetti-westernband, de muziek is gebaseerd geweest op een groove en iets repetitief waardoor de luisteraar in een bepaald sfeertje belandt. Daar rond bouw ik altijd mijn melodieën. Dat soort -westernmuziek roept natuurlijk snel bepaalde beelden op, maar een surf- of exoticanummer doet dat ook. Eigenlijk is vooral de sfeer de rode draad in alles wat ik doe.”

enola: Hoe zou jij Condor Gruppe omschrijven?
Van Cleuvenbergen: “Daar heb ik nog altijd geen pasklaar antwoord op. ‘Visuele muziek’ misschien? We zijn gewoon een door soundtracks beïnvloede band. We zijn zeker geen rockband, we doen niet aan refreintjes en strofes. Easy listening ook niet, want dat klinkt dan weer zo cheesy. Mensen zeggen wel vaak dat de nummers blijven hangen door de catchy deuntjes. Misschien moet die term nog uitgevonden worden? Het is in ieder geval een mix van veel stijlen: aanstekelijk, melodieus en een beetje een hoek eraf.”

enola: Noem dan drie muzikale voorbeelden waarvan jullie zelf een mix zijn.
Van Cleuvenbergen: Voor mij persoonlijk en dan vooral ritmisch is dat Can. Niet alles van hen, maar wel een bepaalde periode heeft ons zeker beïnvloed. Er zit ook zeker en vast qua melodie Ennio Morricone of — minder bekend — Bruno Nicolai in. En misschien ook de exotica van Arthur Lyman of Les Baxter.”

enola: Je haalt heel wat filmische muziek aan. Wil je een concreet verhaal vertellen of is dat veel te ver gezocht?
Van Cleuvenbergen: “Blijkbaar is de meeste muziek die ik schrijf ietwat melancholisch. Geen idee hoe dat komt. Ik droom nogal snel weg, mijn inlevingsvermogen is nogal goed. Ik ben historicus van opleiding, dus ik kan nogal goed fantaseren. Meestal heb ik al iets in mijn hoofd als ik de muziek aan het schrijven ben, maar echt concreet worden die nooit. We gebruiken voor sommige optreden wel geprojecteerde beelden, die gemaakt zijn door Tine Guns. We hebben haar gewoon de muziek en wat beeldmateriaal gegeven, en zij heeft dan echt in functie van het nummer de beelden gemonteerd. Bij iemand anders zal dat misschien iets anders opleveren, maar wij kunnen ons vinden in het resultaat.”

enola: Op de albumhoes zie ik bijvoorbeeld – ik doe een poging — een cactus, een berg en soort vogelverschrikker. Allemaal erg kleurrijk en — euh — mysterieus.
Van Cleuvenbergen: “Dat is waar. (lacht) Ook voor onze concertflyers kiezen we telkens vreemde figuren. De condor is bijvoorbeeld de grootste vogel, maar tegelijk ook de lelijkste. Een raar beest dus, maar dat is net het plezante eraan. Bij ons moet het allemaal niet te voor de hand liggend zijn. Ik heb graag dat iedereen een beetje zijn of haar fantasie de vrije loop laten gaan. Als met een koptelefoon naar Condor Gruppe luistert, hoor je muziek, die gelaagd is. Net als de albumhoes.”

enola: Over flyers gesproken: voor elke optreden maken jullie een nieuwe. Wordt daar niet belachelijk veel tijd in gestoken?
Van Cleuvenbergen: “Dat valt best wel mee. Van zodra je een goed beeld hebt, ben je vertrokken. En ja, we vinden het belangrijk dat het altijd een nieuwe visual is, anders heb je altijd dezelfde foto, en met een mooi beeld worden de mensen misschien gestimuleerd om naar een show te komen. Daarom mag het wel iets meer zijn.”

enola: Jullie brengen ook aan de lopende band vinyl en zelfs cassettes uit. Is dat uit protest tegen de snelheid van de MP3-technologie?
Van Cleuvenbergen: “Zo had ik er nog niet over gedacht. Wij proberen er wel altijd iets kwalitatief van te maken. We zijn ook allemaal gasten met een grote platencollectie en vinden het geweldig om een lp te draaien en daarvoor rustig de tijd te nemen. Een plaat speel je niet als afwast, want dan moet je die halverwege al omdraaien. Om Condor Gruppe te beluisteren, moet je net zo goed de tijd moet nemen. We zijn enorm trots op wat we maken, dus dat willen we niet met een vluchtig MP3’tje de wereld insturen.”

enola: Wat is het geheim achter jullie sound? Voor mij klinkt Latituds del Cavalall zo naturel, zo spontaan, zo evident.
Van Cleuvenbergen: “Een geheim is dat niet, maar we zijn met vijf muzikanten. Ik kom meestal af met een basisidee en dan gooit bijvoorbeeld Milan, die met Mittland Och Leo en Flying Horseman al een eigen sound heeft, er zijn saus over. Ik heb meestal ook een goed beeld van welke sfeer een nummer moet krijgen en de andere bandleden voelen dat ook perfect aan. Ik ben niet de beste songschrijver of beste gitarist, ik probeer dan toch op een simpelere manier mijn ding te vertellen.”

enola: Hoe krijg je dat praktisch voor mekaar met vier andere drukbezette muzikanten?
Van Cleuvenbergen: “Je spreekt eens een dagje af in een studio en dan repeteer je met twee op een demo of half afgewerkt nummer. We zitten nooit allemaal samen in een repetitiekot, daar hebben we geen tijd voor. Milan had het het voorbije jaar druk met Flying Horseman, gitarist Kris Delacourt speelt ook bij Meuris en Jan heeft een job bij TRIX. Als je jong bent is het makkelijk: dan kun je na school snel repeteren. Bovendien nemen we ook alles zelf op omdat een studio heel duur is. Handig is wel dat onze drummer (Krist Torfs, lh) een studio onder zijn huis gebouwd heeft. Zo kan je altijd terugkomen als je niet tevreden bent over een nummer. In een normale studio heb je een week en dan moet het opgenomen zijn.”
”Toch hebben we één nummer dat in groep ontstaan is: “Righteous Jams”. Dat is gebaseerd op een repetitieve baslijn en daar is iedereen op beginnen spelen.”

enola: Is er dan een groot verschil met muziek schrijven bij je andere band, Creature With The Atom Brain?
Van Cleuvenbergen: Daar is Aldo (Struyf) uiteraard de man die alle nummers schrijft. Bij Condor Gruppe draag ik vooral de groep. Op muzikaal vlak is Creature ook meer beïnvloed door klassieke rock, al zit er ook sfeer en dat krautachtige in, terwijl Condor Gruppe toch vooral op filmische muziek gebaseerd is. Maar ik denk dat de fans van beide groepen breeddenkend zijn of echt bezig zijn met liefhebbersmuziek. We hebben met Creature With The Atom Brain overigens net een nieuwe plaat opgenomen die binnenkort zou verschijnen.”

enola: Wat zijn de plannen voor 2015? Nog meer spelen?
Van Cleuvenbergen: “Dat is de bedoeling. Na de kerstvakantie ga ik ook proberen nieuwe nummers te schrijven. In februari volgt een nieuwe single, als er geen vertraging is in de platenperserij, en we willen ook een split uitbrengen met Bed Rugs en MannGold. Condor Gruppe krijgt van mij in ieder geval prioriteit, maar ik ga niemand verbieden om andere dingen te doen hoor.”

Condor Gruuppe speelt morgen om 22 uur in het STUKcafé tijdens het Internationaal Kortfilmfestival Leuven, staat op 16 januari op Eurosonic in Groningen en trekt op 24 januari de taalgrens over voor een optreden in Doornik.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in