Huerco S. :: Colonial Patterns

In den beginne klonk technomuziek puur, steriel en onbuigzaam. Het genre zat gewrongen in het strakke keurslijf van de vierkwartsmaat. Vandaag experimenteren steeds meer producers met ruimte, ritme, textuur en sfeer. Zo laat Huerco S. zijn techno klinken alsof die via een gammel cassetterecordertje is opgenomen; charmant en hoogst inventief.

Uiteraard was Aphex Twin in de jaren negentig al bezig met het laten eroderen van ambient en techno. Maar vorig jaar kwam er opeens een handvol platen uit van een jonge horde producers als Actress, Vessel en Shed die hun technomuziek doelbewust lieten aanvreten door dissonante tonen, omgevingsgeluiden, ruis en bemodderde bassen. Net als Huerco S. zetten ze de luisteraar op het verkeerde been door op hun twelve inches wél het pad van de reguliere techno te bewandelen, om op hun albums volop de kaart van het experiment te trekken. Zo bracht deze Brian Leeds uit Kansas de afgelopen maanden vooral dansbaar materiaal uit, maar op zijn eerste langspeler onder zijn schuilnaam Huerco S. kiest ook hij voor een gefragmenteerde, ontregelde technovariant.

Leeds ging in de weer met verouderde software en dito synthesizers. Het lijkt wel alsof hij zijn opnames uiteenhaalde, ze vervolgens op een grote tafel spreidde om ze erna in een andere schikking opnieuw aan elkaar te klitten. Beats en ritmes vormen zeker niet de basis, vaak worden ze met opzet gemeden, of duiken ze onverwacht op, zoals het discomotiefje aan het einde van “Prinzif”. De synthesizers zijn aan zet en net als bij de lo-fi artiesten uit de indiescène houdt Huerco S. ervan om de schoonheid van zijn melodieën te verstoppen achter krakende klankband, zoals in “Anagramme Of My Love”, of te laten verdrinken in een onzuiver geluid, zoals in afsluiter “Angel (Phase)”.

Die onbestemde aanpak, waarbij Huerco S. even makkelijk passages weggomt als toedekt, maakt het moeilijk om dit album te plaatsen in de tijd. Een bewuste keuze, want
het verleden speelt voor de Amerikaan een grote rol in zijn werk. Niet alleen de albumtitel Colonial Patterns maar ook verschillende nummers als “Monks Mound (Arcology)” en “Quivira” — een mythische stad nabij Kansas waarnaar de Spaanse ontdekkingsreiziger Francisco Vásquez de Coronado in de zestiende eeuw op zoek ging — refereren aan de geschiedenis van zijn thuisland. De man uit Kansas maakt collages van artefacten uit het verleden, getuige de hoes van dit album.

In een recent interview met het magazine Fact stipte Huerco S. aan dat het vooral de slavenarbeid in Missouri was die hem inspireerde, meerbepaald het element van de herhaling in hun werk, de zoektocht binnenin het proces. Het repetitieve karakter van die slavenarbeid vindt zijn weerspiegeling in een nummer als “Monks Mound (Arcology)” dat zich iteratief ontwikkelt rond een centraal motief. Door zijn fascinatie voor de humane kant van het verleden is Colonial Patterns dan ook een bijzonder warme plaat geworden. Dit in tegenstelling tot de voornoemde albums van Vessel of Andy Stott die veel ongevoeliger, vaak onverbiddelijk zijn.

Lo-fi techno. We geven het toe, het klinkt wat kig. Maar geef deze aparte plaat een kans en ontdek dat elektronische muziek tot zoveel meer in staat is dan u enkel aan het dansen te brengen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in