Marble Sounds :: 5 april 2013, Trix

Een afgeladen volle club was het daar in Trix bij de voorstelling van Marble Sounds’ tweede, bloedmooie plaat Dear Me, Look Up. Er zijn dus zieltjes gewonnen de afgelopen drie jaar. En door concerten van dit allooi zullen er nog veel bijkomen.

Zoals de songs van Marble Sounds, groeit ook de bekendheid van de band gestaag. Er was de onverwachte radiohit “Sky High”, de onverwachte drie miljoen hits voor “Good Occasions” op YouTube, en de lichtjes verwachte bevestiging van dat alles op de opvolger van Nice Is Good. Daarop slaagt Marble Sounds erin hun sound te verdiepen én te verbreden tegelijkertijd. Weemoed voor de vier seizoenen. “No One Ever Gave Us The Right”, een titelkandidaat in de categorie ‘muzikale catharsis van het jaar’, wordt opgepikt door de radio. Er gebeurt wat rond de groep.

En dat zal in de hand gewerkt worden door concerten als dit, die Marble Sounds stilaan een uitstekende livereputatie meegeven. Het was opvallend hoe feilloos en krachtdadig de nieuwe songs al gespeeld werden en hoe naadloos het oude met dat nieuwe werk werd vervlochten. Nog opvallender is dat de grote variëteit van Marble Sounds live nog beter tot zijn recht komt dan op plaat. De epiek van het nieuwe album bleef moeiteloos overeind, de verstillende momenten (“Sky High”, “Leave A Light On”) werden nog meer uitgepuurd, de (vaak onderhuidse) gelaagdheid van de songs bleef intact. The National blijkt vooral live een uitstekende referentie.

Het openingskwartier voelde meteen aan als een bisronde. “The Summer Of The Sun” en “No One Ever Gave Us The Right” lonken naar festivalweides bij valavond, maar deden ook in een kleine club een huwelijk tussen euforie en weemoed voltrekken rond het middenrif. “Photographs” is zó Marble Sounds dat ze meer genre dan band worden, het beklijvend opbouwende “My Friend”, misschien wel het hoogtepunt van het debuut, was door de drie koperblazers een van de absolute kippenvelmomenten en liet horen hoe de groep op kousenvoeten gegroeid is de afgelopen jaren. Een demonstratie.

Vooral voor Gianni Marzo is het een kleine stap naar de effectpedalen, maar een grote stap voor de impact van de songs. En net wanneer die opbouw naar een verzengende climax een trucje dreigt te worden, wordt er gas teruggenomen. Het miniatuurtje “A New Breeze” van op Nice Is Good krijgt een totaal nieuw arrangement en begint zo aan een tweede van vele levens. De gitaarmotiefjes van Marzo en Pieter Van Dessel vouwen in elkaar als de handen van twee nieuwe geliefden. Ook het fragiele “The Litte Lows” richt de blik bedeesd naar beneden.

Het uitgelaten “Dance Clarence Dance” lijkt dan weer voorbestemd om de zomer op de radio aan te kondigen, terwijl vlak daarna de cover van Sophia’s gitzwarte “Ship In The Sand” zich live nog meer losrukt van het origineel dan op plaat. Allemaal songs die als pijlen naar uw emotionele dartsbord gegooid worden. Dat wordt er niet minder op wanneer de innemende Aino Vehmasto van voorprogramma I Am Oak net als op Dear Me, Look Up enkele songs meezingt, met een paar ogen dat een eigen partituur lijkt te claimen. Tussen die intiemste momenten van “Sky High”, “Evenings” en “Leave A Light On”, is er ook nog de vulkaaneruptie “Never Lost, Never Won”, waarin Van Dessel met een megafoon weerwerk biedt tegen de muzikale zondvloed.

In de bisnummers wordt met “The Silent Song” nog even op de deur van Sigur Rós’ Valtari geklopt, waarna “The Time To Sleep”, met wat extra prikkeldraad rond geweven, ook weer aanvoelt als een classic. Dat “Redesign” niet gemist wordt, zegt voldoende over de setlist die deze band na amper twee platen kan samenstellen. De toekomst oogt veelbelovend voor Marble Sounds. Voor wie z’n ontroering ziedend of troostend, maar altijd authentiek wil: dit is de band die u op een podium in uw buurt wilt zien deze zomer, of eender welk seizoen.

Marble Sounds speelt onder meer op 11 april in de Vooruit in Gent, 13 april in de C-Mine in Genk en 23 april in Stuk in Leuven. Meer datums op de Facebookpagina of de site van Marble Sounds.

http://www.marblesounds.com
Zeal Records
Beeld:
Joris Peeters

aanraders

verwant

Eindejaarslijstje 2022 van Philippe Nuyts

Globaal gezien wint elk jaar tegenwoordig een lelijkheidsprijs. De...

Marble Sounds

21 oktober 2021De Roma, Borgerhout

The Great Vine :: In The Moment

Een nieuwe regering mag ons landje voorlopig misschien niet...

Marble Sounds :: The Advice To Travel Light

Plaat vier ondertussen voor een van de mooiste Belgische...

Marble Sounds :: “Ik moest even alle spijt van me afschrijven”

Plaat nummer 4 ondertussen voor Marble Sounds. The Advice...

recent

Ilja Leonard Pfeijffer :: Alkibiades

Bekroond, gelauwerd, alom gelezen en geprezen: zonder overdrijven mogen...

¥$ :: Vultures 1

Doorheen zijn hele carrière zijn twee elementen altijd dominant...

Talk Show

27 maart 2024Botanique, Brussel

Eind jaren tachtig sloegen alle rockers plots aan het...

Arthur The King

Uitgerekend in de week dat Joe Camp – de...

Hors-saison

Met zijn sociaal bewogen films past Stéphane Brizé binnen...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in