Wire:: Change Becomes Us

82834908

”Bompa Punk in zijne rolstoel, wat minder haar, even grote smoel, pist in de planten en speekt naar verplegers, verscheurt de gazet en krast in de tegels. Bompa Punk, Bompa Punk…”. Die tekstflard uit Belgian Associality’s punkklassieker “Bompa Punk” is wel van toepassing op deze band, want drie van de vier leden zijn oud geworden. En kalend. Maar hun punkmentaliteit hebben ze altijd behouden en hun muziek krast en kerft nog steeds in ons hart.

Colin Newman en co. hebben tijdens hun lange carrière nooit hun ziel ingeruild voor commercieel succes en verdacht toegankelijk klinkende singles waren steeds Trojaanse paarden from hell; wat volgde waren vaak met bizarre noisetrips vol gestouwde platen. Muzikale avonturiers dus, die experimenteerden met zowel rechttoe-rechtaan-punk (Pink Flag), arty teringherrie (Chairs Missing en 154) en new wave (The First Letter) als met dance pop (The Ideal Copy en The Drill). Beeldenstormers die allergisch zijn voor de spotlights; tijdens optredens negeren ze steevast de publieksfavorieten en in ruil voor een grote koffer Gazprom-dollars, met veel poeha aangekondigde reünieconcerten speelden ze nog nooit.

Die experimenteerdrang en fuck you-houding was een inspiratiebron voor talloze andere bands; tijdens het schrijven van “What’s The Frequency, Kenneth?“ van R.E.M. moet Wire’s “Feeling Called Love” wel op endless repeat hebben gestaan. Het feit dat op Guided By Voices’ schijfjes zo veel en zulke korte nummers staan hebben we aan de art-punkers te danken en ook The Cure’s Robert Smith stak zijn bewondering voor hen nooit onder stoelen of banken. Ook gaven Newman en diens makkers Johnny Marr het nodige zelfvertrouwen om zijn solodebuut te maken en zijn ze de helden van zowat alle Bloc Party’s en Franz Ferdinands dezer wereld. My Bloody Valentine eerde hen met een cover van “Map Ref 41°N 93°W”, Big Black en Low deden hetzelfde met “Heartbeat”. Elastica’s hit “Connection” was trouwens een schaamteloze kopie van “Three Girl Rhumba”.

Met Change Becomes Us schrijft het monument Wire zijn dertiende langspeler op zijn conto maar — anders dan de titel doet vermoeden — een stijlbreuk is dat allerminst. Sommige nieuwe nummers komen immers voort uit ruwe schetsen oude muziek waardoor Red Barked Tree ‘s opvolger weer meer klinkt als 154 en Chairs Missing ,maar dan de eenentwintigste eeuw in gekatapulteerd. “Doubles & Trebles” klinkt immers als door Newmans favoriete speeltje Pro Tools gemanipuleerde vintage Wire waarin de beproefde start/stop-aanpak uiterst effectief blijkt.

Ook het in weëe synths badende “Keep Exhaling” is straf, maar pas vanaf “Adore Your Island” komt het viertal op kruissnelheid; Matt Simms (die sinds 2010 Bruce Gilbert vervangt) en Newmans gitaren als bosmaaiers lijken van het Europese reddingsplan een Russische Stroganov te willen maken terwijl een wild in het rond hakkende Robert Grey met zijn drumsticks Angela Merkel een doef op haar bakkes verkoopt. Newman en bassist Graham Lewis willen zich trouwens nog steeds niet laten vastpinnen op één genre; “Eels Sang” is Brian Eno ( ten tijde van Here Come The Warm Jets) op speed en “Attractive Space” klinkt als gewichtsloze Earth. Het melodieuze, dromerige en fluks galopperende “Love Bends” ten slotte, is een love song tegen de Unie van Rechtse Krachten én het hoogtepunt van de plaat.

Dat hoge niveau houden de vier punks niet het hele album vol, want zowel “& Much Besides” als “B/W Silence” zijn leefloners van nummers die dringend geactiveerd moeten worden. En ook het new wave-achtige, door een bolle basriedel vooruit gestuwde, “Magic Bullets” zit onder de bloedarmoedegrens.

Baanbrekend is dit schijfje zeker niet en een nieuwe 154 mogen we niet meer van hen verwachten, maar Grey, Simms, Lewis en Newman hebben alweer een knap, licht psychedelisch aandoend pop-postpunk album gemaakt. Eentje dat ook in 2013 nog het gros van de concurrentie achter zich zal laten.

7.5
http://www.myspace.com/wirehq
http://www.pinkflag.com
V2
Pink Flag/Beggars Banquet

verwant

Wire :: Silver/Lead

Veertig jaar is een lange periode in rock-n’-roll-land. Weinig...

Wire exclusief op Absolutely Free Festival

Het Genkse Absolutely Free Festival dikt zijn affiche aan....

Wire :: Wire

Wire is nooit een band geweest die op zijn...

Wire :: “Lang leve Pro Tools”

"De band maakte in de jaren zeventig enkele sterke...

Wire :: 11 februari 2011, Botanique

Wire, 11 februari 2011, Botanique

aanraders

Girl In Red :: I’M DOING IT AGAIN BABY!

Somberte verkoopt, zo ook de sad girl aesthetic waar...

Vampire Weekend :: Only God Was Above Us

Haal de witte sokken en debardeurs boven: Vampire Weekend...

Ivy Falls :: Sense & Nonsense

Rol de gordijnen maar dicht, kruip gezellig onder een...

Hurray For The Riff Raff :: The Past Is Still Alive

Alynda Segarra. Bound for Glory. Was Small Town Heroes in...

Daniel Boeckner :: Boeckner!

Als kind is Dan Boeckner zeker niet in een...

recent

Salem

De 'mean streets' van Marseille vormden al eerder het...

Stake :: ”Ik zie ons nog wel doorgaan tot we baarden hebben als ZZ Top”

We hebben het met de manager gecheckt: bedoelde hij...

Roncha :: Fleecedekentje Thuglife

Berichtje aan alle rappers van België: goed bezig. Onze...

The Gentlemen – Seizoen 1

De serie The Gentlemen was een paar jaar geleden...

Louise van den Heuvel :: Sonic Hug

Op Sonic Hug neemt Louise van den Heuvel de...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in