Ik, Draak 1 :: Het einde van de wording (Giménez)

De koning van de macho-fantasy is terug. Ik, Draak is het begin van een drieluik. Fantasy wordt zelden stoerder.

In het kasteel van Rosentall woont de koninklijke familie Belmonth van Ferona. De macht van de familie wordt begeerd door Made Trofen, die een verraad uit het verleden wil wreken. Tegelijkertijd komt een gezelschap van toneelspelers het kasteel binnen om de koning tot vermaak te dienen. De mysterieuze Valka moet bevallen. Door haar afkomst mengt zij zich al gauw in het strijdgewoel tussen de adellijke families. De draak Madragon, die enkel opduikt bij naderend onheil, wordt ook na lange tijd weer zichtbaar. De problemen stapelen zich gaandeweg alleen maar op.

In dit verhaal zijn de stoere krijgers en strijdsters in de meerderheid. Een hoofd meer of minder afhakken, daar draait niemand zijn hand voor om. De kleinste vernedering moet met bloed vergeld worden en van enig relativeringsvermogen kan geen enkel personage beschuldigd worden. Ik, Draak zit dus volledig in dezelfde sfeer als De Kaste van de Metabaronnen, de echte doorbraak van Juan Giménez, op scenario van Alexandro Jodorowsky. Alle personages hebben iets iconisch en zijn nooit echt menselijk. De adrenaline spat echt van de bladzijden van dit album. Het einde van de wording is een feest voor de liefhebbers van het werk van Giménez.

Voor deze nieuwe trilogie staat hij zelf in voor het scenario. Aan ambitie ontbreekt het hem geenszins. Naast het hoofdverhaal van de strijd om het rijk Ferona, intrigeert ook het verhaal van Valka en haar kind. Zelfs de ridder Rob, die voorlopig wat meer op de achtergrond blijft, lijkt nog heel wat meer in zijn mars te hebben. Giménez slaagt er in dit eerste deel in om alle verhaallijnen nog overzichtelijk te houden. Ondanks het verhaal vol actie en geweld, ontspoort het nergens, waardoor de spanning er nog in blijft zitten voor het volgende deel. In zijn eerdere solostrip De Vierde Macht raakten wij alleszins meer het noorden kwijt en vroegen we ons af wat hij ons nu eigenlijk wilde vertellen.

De Argentijn Giménez is een van de meest populaire tekenaars van fantasy- en sciencefictionstripverhalen. Het is pas aan het eind van de jaren ’80 dat hij een groter publiek begint te bereiken, met reeksen als Leo Roa en De Vierde Macht. Tussen 1992 en 2004 werkt hij met Jodorowsky zoals eerder gezegd aan de immens populaire Kaste van de Metabaronnen. Ik, Draak is een van zijn meest recente projecten, en gaat meer de kant uit van de heroic fantasy, in een middeleeuws aandoende wereld. Het is opnieuw een ambitieus verhaal in een genre dat verstikt wordt door bandwerk en clichés. Giménez blijft ondanks zijn leeftijd op een hoog niveau actief.

http://www.goddeau.com/mambots/editors-xtd/mosimage.gif

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in