Michael Kiwanuka :: Tell Me A Tale EP / I’m Getting Ready EP

Aan retrosoulplaten en -artiesten de laatste jaren geen gebrek. Evenmin ontbreekt het zelden aan productionele vakkundigheid om de geest van de Motown-dagen weer te doen herleven. Zeldzaam zijn echter de artiesten die van nature alles in zich lijken te hebben om in de voetsporen van de grootheden van weleer te treden.

Groot was bijgevolg onze verbazing toen we dit voorjaar voor het eerst “Tell Me A Tale” hoorden, een in sepiakleuren gedrenkt pareltje dat uit de archieven van Bill Withers zaliger leek te komen. De analoge klank met folky roots en warme blazers, en bovenal, een doordringende stem die ettelijke jaren op de teller leek te verraden, lieten een tijdsgenoot van Donny Hathaway en Bobby Womack vermoeden. De stem bleek evenwel toe te behoren aan Michael Kiwanuka, een 23-jarige uit Londen van Oegandese afkomst.

Net als bij lichtend voorbeeld Bill Withers is die stem van een pakkende en pijnlijke schoonheid, op EP I’m Getting Ready nog extra in de verf gezet door een spaarzame invulling van de nummers. Veel meer dan de subtiele ruggensteun van Kiwanuka’s akoestische gitaar, een koortje en enkele warmbloedige blazers in de coulissen is niet nodig om ter plekke te worden ingepakt door “I Need You By My Side”. Nog meer uit alle poriën gutsend verlangen in “Any Day Will Do Fine”, gebracht met een rauwe waarachtigheid zoals die ook instant naar de strot vloog in Amy Winehouses’ “Back To Black”.

Met de steun van een aantal Isle Of Wight-muzikanten wordt op Tell Me A Tale EP – The Isle Of Wight Sessions volledig teruggegrepen naar soul zoals deze klonk in de 60s, niet opgeblonken of eigentijdser gemaakt, laat staan glad geproduceerd. Het instrumentarium met bariton- en tenorsax, mellotron en vervoerende strijkers- en fluitarrangementen krijgt in “I Need Your Company” een analoge behandeling en wikkelt Kiwanuka’s naakte soulsongs zo in warme dekens. Het is evenwel met de onverbloemde en onopgesmukte zielenpijn in “Worry Walks Beside Me” dat Kiwanuka de grootste indruk nalaat. Zoals we er recent ook getuige van waren in de Gentse Charlatan, heeft hij niets meer nodig dan stem en gitaar om een nokvolle zaal het zwijgen op te leggen.

Met een opgemerkte passage bij Jools Holland, een tournee in het voorprogramma van Adele en debuutplaat Home Again voor 2012 in de pijplijn, staat het in de sterren geschreven dat er voor de Londenaar het komende jaar een doorbraak op het programma staat. Meer nog dan een torenhoge favoriet voor het eindejaarslijstje van volgend jaar, zien wij met dit talent evenwel een klassieker in wording ontstaan. Dat we dat nog mogen meemaken.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in