Pelican :: What We All Come To Need

Elk album van Pelican, het lelijke eendje van de post-scene, werd zowel verguisd als bejubeld. Met What We All Come To Need heeft het viertal eindelijk in de spiegel gekeken, al is het niet helemaal duidelijk welke richting de band wil uitgaan.

Alsof de wereld te klein werd in de Misty City, verhuisde Pelican zijn santenboetiek van Chicago naar Los Angeles. De eerste boreling, Australasia uit 2003, is dankzij de cocktail van atmosferische sludge en doom veruit de beste Pelican. Op The Fire In Our Throats Will Beckon The Thaw ging de voorkeur naar een populaire (post)rockopbouw. Deze genreswitch culmineerde in de instrumentale hardrockplaat City Of Echoes uit 2007: voor de ene een unieke songgedreven postmetalplaat, door de andere de grond ingeboord bij het horen van de onnodig catchy melodieën.

Voor het talent van de gitaristentandem Trevor de Brauw en Laurent Lebec was er niks van lof maar de gebroeders Bryan (bas) en Larry Helweg (drums) kregen het hard te verduren. Als koppige DDR-agenten zouden ze de band niet toelaten de grenzen te overschrijden en meer creatieve composities neer te schrijven.

En wat is het resultaat op What We All Come To Need? Om te beginnen zijn de Pelicanesque songs verstopt achter een dikke wall of sound. De luisteraar lijkt plots een gevangene in Oost-Berlijn. "Ephemeral" heeft een krachtige postrockmelodie, maar gaat vervelen wanneer plots saai riffwerk een verhoopte climax wegduwt. Koppig als een ezel zet Pelican langs hobbelige paden voort. "Strung Up From The Sky" kent een rustige en heldere start, maar de lightversie van het uptempo instrumentale werk van City Of Echoes gaat compleet de mist in.

Pelican lijkt op zoek te gaan naar een ideaal middelpunt tussen lang uitgesponnen atmosferische melodieën en het rock-’n’-riffgeweld van City Of Echoes maar de boodschap komt niet over. Missie mislukt? Niet helemaal. Het doomy "An Inch Above Sand" is weer even back to the roots en ja hoor, de spanning is niet te snijden door lekker geroffel van Larry Herweg … tot het onbegrijpelijke knip- en plakwerk op het einde.

Een aantal nummers zullen ongetwijfeld live — met de volumeknop open — als één lange en ondoordringbare muur worden opgebouwd. "Glimmer" is door zijn dikke basgedreven traagheid één dikke ijle laag. Ook hier is concentratie vereist en zullen de zweetdruppels van het gezicht lopen. Hetzelfde geldt voor "Specks Of Light": vertrekkend vanuit een grungy rocksound raakt het nummer zoek in een muzikaal labyrint.

De nummers met gastbijdragen zijn nog het meest doorzichtig: in "The Creeper", met een dreigende verdoemenis en — alweer — lekker basgedreven stukje, zit Sunn 0)))-coryfee Greg Anderson verstopt. Dankzij "Final Breath", met dromende en lome vocalen van Allen Epley van Shiner en The Life And Times kunnen we Pelican in extremis van originaliteit beschuldigen.

Voor de lezers die tot hier geraakt zijn: What We All Come To Need is een moeilijke bevalling geworden. Deze vijfde worp had gerust een minder zwaarwichtige EP mogen zijn, met de helft overboord gekieperd. Er is dus nog hoop voor de toekomst van Pelican. Het eendje is niet langer lelijk, maar is ook nog lang geen zwaan geworden.

http://www.myspace.com/pelican
http://www.myspace.com/pelican
Southern Lord

verwant

Soulcrusher Festival :: 5 oktober 2019

Doornroosje, Nijmegen

Een eendagsfestival in Nijmegen dat als geen ander de...

Pelican :: Forever Becoming

Is Post-metal dood? Waarschijnlijk wel, en als dat nog...

Pelican :: Ataraxa Taraxis

Eigenlijk was dat debuutalbum veel te goed. Australasia (2003)...

Pelican :: What We All Come To Need

Kunnen klimaatconferenties u aan de reet roesten? Wilt u...

Nieuw werk en andere huisbaas voor Pelican

Postmetalmonster Pelican heeft laten weten dat hij een punt...

aanraders

Girl In Red :: I’M DOING IT AGAIN BABY!

Somberte verkoopt, zo ook de sad girl aesthetic waar...

Vampire Weekend :: Only God Was Above Us

Haal de witte sokken en debardeurs boven: Vampire Weekend...

Ivy Falls :: Sense & Nonsense

Rol de gordijnen maar dicht, kruip gezellig onder een...

Hurray For The Riff Raff :: The Past Is Still Alive

Alynda Segarra. Bound for Glory. Was Small Town Heroes in...

Daniel Boeckner :: Boeckner!

Als kind is Dan Boeckner zeker niet in een...

recent

Gaye su Akyol

24 april 2024De Roma, Borgerhout

The Jesus and Mary Chain

23 april 2024Ancienne Belgique, Brussel

Hoe moeilijk kan het zijn om een geluidsman eens...

James Brandon Lewis Quartet

23 april 2024Ancienne Belgique, Brussel

Back to Black

De titel van Sam Taylor-Johnsons jongste film verwijst naar...

Salem

De 'mean streets' van Marseille vormden al eerder het...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in