1. AMEN RA –
Mass IIII : zonder twijfel dé Belgische plaat van het afgelopen
decennium. Hun optreden in Recyclart zal me voor eeuwig
bijblijven.
Flesh : Franse metal op zijn best. Gojira is goed op weg naar
een internationale carrière en het is hen van harte
gegund.
3. BURST –
Lazarus Bird : de plaat die me het meest verrast heeft. De
invloed van Mastodon heeft hun sound deugd gedaan.
4. OPETH –
Watershed : hoewel Blackwater Park de beste Opeth tot op heden
blijft, komt Watershed, dankzij songs als ‘Coil’ en ‘Hessian Peel’
aardig in de buurt. De bijdragen van nieuwbakken snarenplukker
Fredrik Akesson en drummer Martin Axenrot doen het beste verhopen
voor de toekomst.
5. SATYRICON –
The Age Of Nero : black metal rock van de bovenste plank.
Satyricon ontdoet zijn muziek van alle franjes om zo, zonder zijn
ziel te verkopen, een groter publiek te bereiken.
6. MISERY INDEX
– Traitors : blastfestijn van de eerste tot de laatste seconde.
Niet geschikt voor gevoelige oortjes …
7. CULT OF LUNA
– Eternal Kingdom : Cult Of Luna staat synoniem voor kwaliteit,
al is de verrassing er een beetje af.
8. DAYLIGHT DIES
– Lost To The Living : hét bewijs dat goeie midtempo death
metal niet noodzakelijk uit Scandinavië moet komen.
9. MOONSPELL –
Night Eternal : minder goed dan hun voorganger Memorial, maar
negen studioplaten nog steeds relevant.
10. UNEARTHLY
TRANCE – Electrocution : geen commentaar. De plaat spreekt voor
zichzelf.