Seven Tongues Of God :: Mentalization

Een tweetal maanden nadat het Bergense Seven Tongues Of God de hoofdprijs van goddeaus demoproject ’07 met denderend gemak binnenreef, werd ons een exemplaar van de eerste mini-cd van de band in de handen geschoven. Dat datzelfde mini-album hier pas ruim zeven maanden later besproken geraakt, is spijtig genoeg vooral een genante inkijk op het stommelende bestaan van een slecht georganiseerd recensent en absoluut geen kwaliteitsindicator voor het indrukwekkende pak rammel op Mentalization.

Of STOG zijn naamwoordelijke inspiratie nu bij Timothy Leary, Nevermore, of vanouds bij de hindoeïstische godheid van het vuur, Agni, gehaald heeft: de groep heeft zijn naam alvast niet gestolen. De gemiddelde song op Mentalization lijkt immers een moedige (en doorgaans geslaagde) poging om zeven vlammende tongen tegelijk te laten spreken. Snelheid, brute kracht, melodie, een paar dozijn verschillende ritmes, experiment, variatie en totale overgave: in verschillende verhoudingen zijn dit de tongen waarmee STOG zorgvuldig uit de metalbijbel dicteert, fluistert en brult.

Het resultaat bestaat uit zeven songs (plus een instrumentaaltje) die meer dan de helft van het metalen spectrum bezetten en zichzelf regelmatig uitstapjes naar elders toestaan. Zeven maal zeventig schakeringen tussen jazzy intermezzo’s en math metal-gedender zijn te herkennen en te benoemen, alles zorgvuldig gesopt in een dipje onvervalste eigenheid. Die eigen toets wordt overigens vakkundig ondersteund door de knappe en evenwichtige productie die STOG vanuit de thuisstudio op Mentalization wist te borstelen.

Dat STOG ambitieus is mag dus duidelijk zijn, hoewel het de grootste verdienste van de band is dat ze deze ambitie koppelen aan een we-doen-lekker-wat-we-zelf-willen-attitude. Dat blijkt al onmiddellijk uit de aftrapper van Mentalization, "Ourouboros", een song die de polyritmische razernij van Meshuggah combineert met een snuifje Machine Head en zelfs Soundgarden.

Hersenloos gedreun — paradoxaal genoeg een val waar veel poliritmische acts in verloren lopen — is er alleszins niet te vinden op Mentalization. De band weet het onheil vakkundig te omzeilen door zanger Wanch vrij spel te geven, door de interactie tussen de twee gitaren optimaal te benutten, en door een nummer halverwege voor een ogenblik de vreemde oorden van de cross-over te laten opzoeken. Zo stappen de Pantera-riffs en de wisselwerking van geschreeuw en gegrunt op "Trapped In Perfection" even opzij voor een jazzy intermezzo waarop Wanch zijn beste Zakk Wylde-stemgeluid bovenhaalt.

Een soortgelijk procédé is te lokaliseren in dondernummer "God Bless Me", zonder twijfel het beste stukje STOG dat in onze tijdsrekening al op cd geraakt is. De dag waarop we deze mix van bijna absurd hard gitaargedender en giftig materiaal uit de kelder van Alice In Chains beu geraken, stappen we wellicht naar de dichtstbijzijnde woensdagmarkt om het verzamelde werk van Humperdinck aan te schaffen. Dichter bij nooit kan een mens nu eenmaal niet komen.

Voor Mentalization de overblufte luisteraar met de opnieuw erg gevarieerde afsluiter "Little Boy" richting ’repeat’-knop stuurt, drijft STOG het tempo nog even op met "Good Enough". Dit vooral onder impetus van agressief gitaarwerk dat met Dimebag-riffs de rest van de band tot razende vocalen en compromisloos ritmewerk dwingt. Het experiment is dan misschien ook iets minder aanwezig in deze laatste twee tracks, hoewel dat niet noodzakelijk betekent dat de kwaliteit een dipje neemt. Zoals grootmeester Anselmo schreef op een belangrijke pagina van het grote metalboek: "oh the riff compells me".

Het is allesbehalve een sinecure om als overtuigde metalgroep goddeaus demoproject te winnen. Onze huisjury spreekt doorgaans immers weinig affiniteit uit met gerecycleerd metaal. De eigenzinnigheid die zo krachtig gearticuleerd wordt op Mentalization doet ons echter meermaals per week bevestigend knikken: Seven Tongues Of God speelt nu al in een klasse apart. Hier met dat platencontract!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in