Ben Westbeech :: Welcome To The Best Years Of Your Life

In iets of iemand een blindelings vertrouwen kunnen stellen is geruststellend en handig. Zoals een avondje Canvas nooit een leeg gevoel nalaat en een reep Côte d’Or altijd de smaakpapillen weet te ontroeren, zo ook vertrouwen wij immer op de kwaliteit van de releases uit de Brownswood-stal van onze enige en dus favoriete goeroe Gilles Peterson. De belofte die de man ons ooit maakte — “I wouldn’t give you anything below 9,5/10” — is dan ook niet min.

De allereerste release van Brownswood Recordings, het kakelverse label van de befaamde Londense dj, werd de single “So Good Today” van debutant Ben Westbeech. Deze 25-jarige Brit met als thuisbasis Bristol, een klassiek geschoolde zanger, pianist en cellist, wist met zijn eerste soloprobeersel zodanig te imponeren dat hij meteen ook het aanbod kreeg een volledig album onder de hoede van Peterson uit te brengen. Torenhoge verwachtingen, maar de new kid on the block lost ze schijnbaar moeiteloos in. Multi-instrumentalist Westbeech bespeelt overigens haast alle instrumenten op zijn plaat zelf, en tekende ook voor het meeste productiewerk.

“So Good Today”, de van optimisme uit zijn voegen barstende catchy eerste single, een ratjetoe van jazz en funk bezaaid met broken beats, blijkt een prima voorafspiegeling van het hele album. Westbeech houdt niet bepaald de vinger op de knip en serveert in elke song een bruisende mix van frisse funk, sensuele soul, pretentieloze pop en jazz, en gooit er als smaakversterkers nog wat dance-elementen tegenaan, gaande van drum ’n bass tot house-invloeden. Het is een aanpak die we ook al instemmend aanhoorden bij Jamie Lidell en die wat ons betreft nog wat meer opgang mag maken, zeker wanneer de kruisbestuiving nummers oplevert als het verdomd aanstekelijke “Get Silly”, dat net lang genoeg bij Prince in bed heeft gelegen om van da funk bezwangerd te zijn.

Welcome To The Best Years Of Your Life is een Polaroidsnapshot van het jongerenleven in een Britse grootstad anno 2007 geworden. Was de schets van het leven in de grootstad bij confraters Bloc Party op hun recentste plaat niet bepaald om over de grond te rollen van het lachen, Westbeech ontsteekt net geen vreugdevuren. De man heeft al een paar rake klappen in het gezicht gekregen van het leven (moeder dood, banden met vader doorgeknipt, jaren doelloos op de dool) maar staat desondanks een ‘het glas is half vol en niet half leeg’-houding voor en wil vooral muziek maken die opgewekt stemt.

Naast de positieve vibe die van de nummers afspat, blijkt die hedonistische insteek ook uit de teksten, die gaan over de gelukzalige roes na een paar drankjes te veel en luie namiddagen die gevuld worden met dollen met het lief en joints roken in bed. Dat kan onwennig aanvoelen voor wie zich gewoonlijk laaft aan [treurwilg naar keuze] maar de van levensvreugde overlopende uitbarstingen van Westbeech komen op geen enkel moment vals of gekunsteld over.

De epicurische soul van Westbeech komt het best tot zijn recht wanneer hij zijn stem, die vaak — en terecht — met D’Angelo en Jamiroquai wordt vergeleken, een beetje slepend tussen de funky synths drapeert, zoals in “Welcome” en “Dance With Me”. Nummers als “Pusherman” (Curtis Mayfield!) en “Hang Around” illustreren duidelijk ’s mans voorliefde voor soul, maar Westbeech speelt net zo graag met referenties aan jarentwintigjazz (“Stop What You’re Doing”) of drum ’n bass (“Get Closer”). Hij komt er telkens prima mee weg, al moet hij er tegelijkertijd voor oppassen zich niet te veel te verliezen in de stijloefening, want onze drum ’n bass halen we als puntje bij paaltje komt toch het liefste bij de specialisten.

Ben Westbeech is zelf van oordeel dat de beste jaren van zijn leven zijn aangebroken. Als de man het niveau van zijn debuutalbum ook live en op zijn volgende albums weet aan te houden, zullen wij dat, wat zijn muzikale toekomst betreft, niet tegenspreken.

Op 18 mei 2007 speelt Ben Westbeech met Koop en Gilles Peterson in Het Depot in Leuven.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in