Reset :: Ken Dyber + The Eternals + Detroit Grand Pubahs + Autechtre + James Holden :: 30 maart 2007, Ha

Het Reset-festival transformeert de Hallen van Schaarbeek tot Mekka van de hedendaagse dansmuziek. Een nacht lang mogen de bezoekers snoepen van de betere beatmanipulaties door gerenommeerde dj’s en artiesten, met als kers op de taart een exclusief optreden van de geluidsmagiërs van Autechre.

De eer om het figuurlijke lint door te knippen en de festiviteiten te openen, wordt aan de Amerikaanse dj Ken Dyber gelaten. De man achter het Aesthetics-label trakteert het publiek een klein uur lang op het aan Dntel verwante Morr-geluid. Knisperende elektronica die voorbijzoemt en een warme gloed nalaat: jammer dat er geen haardvuurtje brandt in de Hallen. Het publiek sijpelt binnen en verkiest een plaatsje in de stoelen van het balkon.

Van de zalvende elektronicaspinsels van Dyber naar de discofunk van The Eternals, het lijkt een onmogelijke sprong. Het trio bestijgt met ware rockallures het podium: "We are the Eternals from Chicago/Is everyone ready?" Opener "Hi-Anxiety" legt meteen het pijnpunt van de groep bloot: zanger Damon Locks beschikt niet over de beste stem en probeert boven de muzikanten uit te roepen. Alsof dat niet volstaat, haalt hij in de volgende nummers geregeld zijn falsetto boven, waardoor hij helemaal onverstaanbaar wordt. Enig lichtpuntje is "Heavy International", het titelnummer van de nieuwste cd, dat drijft op een new age-achtige oerdrum. Als Locks aan het einde van de show voor een laatste keer "Is everyone alright" schreeuwt, is het kalf allang verdronken. Het publiek blijft er vrij apathisch bij en beseft dat een pak andere groepen een veel spannender versie van deze emocore meets chemical beatsperformance neerzetten.

Wie zich bij Detroit Grand Pubahs aan de verfijnde electropop van de doorbraakhit "Sandwiches" verwachtte, is eraan voor de moeite. Het olijke viertal lardeert zijn monotone housebeats met weinig inspirerende saxofoonsolo’s. Het klinkt allemaal vrij onprofessioneel: zo zet de zanger de intro van "The Weed Is In The Kitchen" te vroeg in en worden sommige nummers abrupt afgebroken. Het gratis biertje dat op het einde uitgedeeld wordt, kan de pijn niet verzachten. De Amerikanen zelf omschrijven hun show het liefst als electrofunkcabaret, wij horen veeleer een bedroevende jamsessie van een inspiratieloze groep.

Gelukkig zijn daar net op tijd Autechres Sean Booth en Rob Brown, de vaandeldragers van de intelligent dance music. Het duo laat de feeërieke geluidsexcursies van hun eerste platen in de sampler, en trekt resoluut de kaart van de oncontroleerbare, agressieve clicks ’n cuts. De gehaspelde polyritmiek van de laatste studioalbums neemt de bovenhand. "LCC", de militante openingstrack van Untilted, komt er al vrij vroeg in de set, en wat volgt is een spervuur aan beats dat iedereen weet te treffen. Verwacht op het nieuwe album dat in de zomer uitkomt geen terugkeer naar de naïeve elektronica van de begindagen. De stalen constructies van De Hallen vormen het ideale decor voor dit hermetische spektakel. Zonder visuals en met het licht gedimd zorgen de Britten voor een uur durende trip doorheen de evolutie van de intelligente dansmuziek.

Rond vier uur s’ochtends neemt wonderboy James Holden (foto) plaats achter de draaitafels. In tegenstelling tot Autechre kiest de platenruiter wel voor een melodieuze aanpak. Holden zet een twee uur durende strakke set vol minimale techno neer. Op de tonen van het opzwepende "Corduroy"en het hallucinerende "Idiot" van op zijn debuutplaat The Idiots Are Winning wordt er zelfs op het balkon geklapt en gedanst. Een ander hoogtepunt in de set is Holdens remix voor "Get Together" van Madonna waarbij de Brit het origineel muteert in een eigenzinnige housetrack. Holden mixt de nummers op sublieme wijze en door zijn markante platenkeuze houdt hij het hart van de eigenzinnige dansmuziek kloppend.

Op het einde van de rit blijkt de eerste editie van Reset een meevaller, al wordt pas in de vroege uurtjes de lont in het kruitvat geworpen. Voor wie de benen niet suf danste, staat op achttien mei al een nieuwe Reset gepland. Indien de organisatie de groepen wat meer op elkaar afstemt en zorgt voor acts die elkaar uitdagen, belooft het ook dan een hels feestje te worden.

N.E.W.S.

aanraders

verwant

Gent Jazz 2019

3 juli 2019 Je moet het maar durven: het kruim...

James Holden

8 april 2018Ancienne Belgique, Brussel

James Holden & The Animal Spirits :: The Animal Spirits

De tegelijk meest fascinerende, meeslepende en sfeervolle plaat van...

Autechre :: 3 oktober 2014, AB

Door al die heisa rond het nieuwe album van...

recent

Â¥$ :: Vultures 1

Doorheen zijn hele carrière zijn twee elementen altijd dominant...

Talk Show

27 maart 2024Botanique, Brussel

Eind jaren tachtig sloegen alle rockers plots aan het...

Arthur The King

Uitgerekend in de week dat Joe Camp – de...

Hors-saison

Met zijn sociaal bewogen films past Stéphane Brizé binnen...

Froukje

24 maart 2024Ancienne Belgique, Brussel

Van een blitzcarrière gesproken: een krappe drie jaar geleden...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in