Minsk :: The Ritual Fires Of Abandonment

Drukke dagen bij Relapse: Car Bomb en (vooral) The End werden met veel fanfare en EHBO-kits de wereld in gestuurd, er staat nieuw materiaal aan te komen van Alabama Thunderpussy en Belgische grindcoreband Leng Tch’e, en intussen is er nog nieuw werk van Rwake en Minsk. Die laatste heeft met zijn tweede plaat een werkstuk afgeleverd waar we nog niet van bekomen zijn.

Noem het postmetal, ambient doom of heavy psychedelica; de vier van Minsk hebben een kolossale epische trip afgeleverd die ongetwijfeld getoetst zal worden aan het werk van genrehelden Neurosis, Isis en Red Sparowes, maar het daarbij houden zou hen tekort doen. Meer nog dan die bands probeert Minsk de luisteraar mee te voeren op een denkbeeldige reis naar een wereld waar de grijstinten die door zijn naam gesuggereerd worden, domineren. The Ritual Fires Of Abandonment is even donker als voorganger/debuut Out Of A Center Which Is Dead Neither Alive (2005), maar is nog rijker, gelaagder en completer. Dat de band ook nog eens bassist/zanger Sanford Parker (ex-Buried At Sea) in de rangen telt, is zeker een bonus. Hij is immers ook de man die de productie van Lair Of The Minotaurs The Ultimate Destroyer en Pelicans Australasia in goede banen leidde.

Wat Minsk het meest van al onderscheid van hun decibelvretende collega’s zijn de uitgesproken tribale aanpak en de metersdikke psychedelische effecten. Postmetalbands lijken allemaal een natuurlijke aanleg te hebben voor happen muziek die verwijzen naar primitieve stammenculturen, maar bij Minsk ademt alles de sfeer van een rituelencomplex: de symboliek op de hoes, de songtitels ("Circle Of Ashes", "Ceremony Ek Stasis") en vooral: de erg nadrukkelijke aanwezigheid van percussie, die ervoor zorgt dat de band hellekrochten frequenteert waar goed volk als Neurosis en Killing Joke de plak zwaaien. Voeg daar nog eens de in galm verzuipende zang en digitale geluidsmanipulatie aan toe, en je krijgt een logge geluidspap tussen de drugroes van Hawkwind en een hels delirium in, nu eens triomfantelijk en monumentaal, even later intens melancholisch en emotioneel.

Opener "Embers" verenigt meteen al deze impulsen: drums en gegalm verklaren de ceremonie voor geopend, percussie en bas voegen zich toe, en de band ontwikkelt vervolgens een bezwerende eenrichtingsreis die enkel vooruit kan en onderweg twee climaxen aandoet die, ondanks de verrassend toegankelijke melodieën, toch monumentaal en overstuurd zijn. Het gaat over zoveel meer dan een luid/zacht-dynamiek: Minsk zet niets minder op poten dan een hypnotische veldslag van geluid die de bereidwillige luisteraar naar een katharsis voert, en dat met een emotionaliteit die in het genre zelden wordt bereikt. Niet alles op de plaat is even sterk, zo zijn "Mescaline Sunrise" en "Circle Of Ashes" eigenlijk niet meer dan veredelde overgangsstukken, maar dat past dan weer in de op- en neergaande structuur van het album.

"White Wings", de enige korte "song", is het meest rechttoe rechtaan, een loodzware kakofonie met op elkaar gestapelde zanglagen, verpulverende doomriffs en algehele verwoesting. De epische stukken blijven echter dominant: "The Orphans Of Piety" en "Ceremony Ek Statis", beide rond een kwartier in lengte, zijn zelfbevlekkende en effectieve dondertochten door een onderwereld waar men de zon al lang vergeten is. De toon is zwaarmoedig, morbide zelfs, de zanglijnen ontstaan uit een trance, de muziek nu eens lyrisch en dan weer immens heavy. Afsluiter "Ceremony" balanceert daarbij op de grens van organisch en machinaal, als Pink Floyds "Welcome To The Machine" omgeleid door de moerassen van Wit-Rusland, met zelfs een saxofoonsolo en exotische dansrimes die het geheel nog onwerkelijker maken. De soundtrack bij een gekmakende droomanalyse.

The Ritual Fires Of Abandonment is waarschijnlijk te psychedelisch en etherisch om aan te slaan op grote schaal, maar fans van het genre die op gezette tijden geen schrik hebben van een taaie lap exorcisme doen er goed aan deze plaat aan te schaffen. Avontuur verzekerd en nu al een kabaalhoogtepunt voor 2007!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in