Regina Spektor :: Begin to Hope

De groei van Regina Spektor’s liefde voor muziek zou een script
kunnen vormen dat Wim Wenders spontaan zou doen watertanden.
Geboren in Moskou en als liefdeskind van een fotograaf en een
violiste actief als professor in het conservatorium, verliet ze als
kind de Sovjet-Unie in een tijd van Perestroika om na tussenstops
in Italië en Oostenrijk in de Bronx terecht te komen. Na een
stevige opleiding piano vond Spektor haar roeping als songwriter
door een opwelling van tienerspiritualiteit tijdens een trip naar
Israël. Meteen begon ze songs neer te pennen die vaak een
kortverhaal vormen met alias Mary Ann in de hoofdrol. Idolen als
Ani DiFranco en Joni Mitchell
inspireerden haar en al snel vond ze een plaats in de anti-folk
scene van New York. Dit vrij merkwaardige subgenre combineert de
sound van folk met de attitude en zelfspot van punk. Na twee
zelfuitgegeven albums bracht ‘Soviet Kitsch’ de doorbraak aan de
overkant van de oceaan en na de compilatie ‘Mary Ann Meets the
Gravediggers and Other Short Stories’ wil Spektor nu met ‘Begin to
Hope’ voet aan wal krijgen in onze contreien. Normaal gezien had
Spektor zich op Pukkelpop aan de Belgische muziekliefhebber kunnen
voorstellen, maar na een laattijdig verstek zal deze het toch
alleen met de plaat moeten doen.

Dat dit album een poging is om een groter publiek te bereiken,
wordt meteen duidelijk. Vooral de eerste helft grossiert in
toegankelijke, radiovriendelijke pop: bredere producties,
eenvoudiger teksten en meer metrische constructies om de
meezingbaarheid te verhogen. Niettegenstaande levert deze tactiek
enkele leuke tracks op, met de lieflijke eerste single ‘Fidelity’
(die een vocale staccato tot gimmick poogt om te buigen) en de
bitterzoete ballade ‘Samson’ op kop. ‘On the Radio’ en ‘Hotel Song’
zijn flinterdunne nummers, maar worden best gesmaakt bij de
ochtendlijke douche. Hoewel deze songs verdomd lang in een mentale
repeat blijven hangen, zijn ze paradoxaal genoeg ook zeer
gemakkelijk te vergeten. De teksten van Spektor klinken daarenboven
clichematig en bij momenten (‘Better’) zelfs lichtjes banaal. Het
wordt verleidelijk om de vergelijking te gaan maken met Liz Phair: een in haar genre best te
pruimen artieste, die met een poging naar groter succes meteen elke
blijk van karakter door het raam besloot te kieperen.

Vanaf ‘Field Below’, een wrange pianotrack zoals ook Fiona Apple enkele prachtexemplaren wist
af te leveren, steekt de oude Regina gelukkiglijk alweer de kop op.
Daarenboven luidt dit nummer een meer gewaagd tweede deel in, dat
een lappendeken van stijlen vormt. ‘Après Moi’, met een
protesttekst in het Engels, Frans en Russisch en intertekstuele
verwijzingen naar Boris Pasternak, is het antidotum voor de
vrijblijvendheid van de aanvang van de plaat en dankzij de
hamerende piano en sterke vocals een ontegenspreekbaar hoogtepunt
van ‘Begin to Hope’. De variatie aan het einde houdt de interesse
hoog: ‘That Time’ doet even denken aan Rasputina met de zwaardere
strings, op ‘Edit’ klinkt Spektor dansbaarder dan ooit zonder een
zekere edge te verliezen en de vertederende blues van ‘Lady’
bewijst nogmaals dat een nummer weinig franjes nodig heeft om
prachtig te klinken, vooral de stoffige saxofoon aan het einde
maakt de song volledig af. Drie opeenvolgende sterke nummers in
totaal verschillende genres, een mooi staaltje vakwerk.

‘Begin to Hope’ liet me met een wat dubbel gevoel achter. De eerste
helft bevat vooral frisse nummers die te weinig diepgang bieden om
echt te boeien, maar voor de tweede helft trekt Spektor dan weer
alle registers open en bewijst ze nogmaals dat ze een eigenzinnige,
jonge artieste is, die niet om een experimentje verlegen zit.
Tegelijkertijd bevat dit album haar flauwste en sterkste werk.
Misschien is het op deze manier wel de uitgelezen kans voor het
grote publiek om Regina te leren kennen: na een commerciële
introductie wordt de luisteraar geleidelijk in de Spektor-sfeer
ondergedompeld. De fan zal in het begin even het verstand op nul
moeten zetten en doorbijten, maar hij of zij wordt uiteindelijk
beloond met nog genoeg straffe nummers om dit toch nog als een
goede koop te kunnen klasseren.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in