The Glimmers :: ‘Mixed, Edited and Ph*ked Up By… ‘

Mo Becha en David Fouckaert, respectievelijk zeventien en negentien
jaar jong, draaiden in 1987 elke zaterdag in de Gentse ’55’-club,
waar de new beat-hype zijn hoogtepunt beleefde. Back in the
days
werd de disc jockey nog evenveel betaald als de
toiletdame en het duo draaide plaatjes van elf tot elf. De
gemiddelde new beat-dj die toen actief was, staat op dit moment
rekken te vullen in de plaatselijke Colruyt, terwijl Becha en
Neirings dankzij hun veelzijdige draaistijl het volk meer dan 15
jaar lang aan het dansen hielden. Er kon moeiteloos worden
overgeschakeld van new beat naar acid house naar new wave naar pop
naar funk naar hiphop naar house en weer helemaal terug met steeds
ook wat Belgische platen in de mix, lang voor het begrip
‘eclectisch’ werd gebruikt. Terwijl de rest van muzikaal Belgenland
tegen een misplaatst minderwaardigheidscomplex vocht, legden Mo en
David met een vette grijns alvast de volgende maxi op de
draaitafels. Met twee man draaien had één groot voordeel: je hebt
dubbel zoveel muziek als de concurrentie; en met een
platencollectie die monsterachtige proporties aannam, ging het
dansend volk al vlug door de knieën. De twee vrienden werden dan
ook graag geziene gasten op menige (after)party. In de vroege
uurtjes, met het promillegehalte op het juiste niveau, is goede
smaak en imago van iets minder belang: de meest onmogelijke
combinaties popmuziek werden gedraaid, zolang het maar de juiste
groove had. De grens tussen wegwerppop en essentiële
dansvloervullers is soms heel dun. Het grote keerpunt voor Mo &
Benoelie (hun dj-naam in de jaren negentig) waren de legendarische
Eskimo feesten eind jaren negentig, waar de twee elke keer present
waren en waar op vier verschillende dansvloeren allerlei muziek de
naald passeerde. Niet veel later werd het Eskimo-platenlabel
opgericht en de Culture Club uit de grond gestampt, wat al heel
vlug één van de hipste uitgaansketen van Europa werd. De bal ging
aan het rollen en de Glimmer Twins konden elke week twee keer het
vliegtuig op stappen om ergens plaatjes te gaan draaien.

Na twee new beat-compilaties, vier Eskimo’s, twee volumes Culture
Club en zes verzamelaars op het R&S label is er nu ‘Mixed,
Edited and Ph*ked Up By The Glimmers’. De nadruk ligt hier vooral
op popmuziek uit de 80s die wordt verbasterd tot dubby disco met
een electro-ondertoon. Queen, Billy Idol, Shocking Blue en Roxy
Music passeren de revue, niet toevallig allemaal bands met een
sleazy ondertoon die passen in het decadente Culture Club-concept.
De Glimmers waken er over dat alles klopt: bekende bands zijn
present met obscure nummers, er wordt wat funk (ondermeer van het
fel gehypete !!!) in de mix
gegooid en een zelfgemaakte track – ‘Life Of Brian’ onder hun
pseudoniem Dirty Minds – kon ook niet ontbreken. Een tiental
nummers werden gere-edited; dit zijn geen radicale remixen maar
tracks die zodanig aangepast werden zodat ze beter in de mix
passen; bepaalde passages worden geloopt, en sommige nummers
worden afgebroken tot op de ritmetrack. Zo wordt bijvoorbeeld de
bijdrage van postpunkers The Residents omgebouwd tot vuile electro
en Buzzcocks-opperhoofd Pete Shelley produceert hier kitscherige
disco.
The Glimmer Twins doen al vijftien jaar hun goesting en
worden daarom niet onterecht de hemel in geprezen door de
buitenlandse pers. Dit is alweer verplicht voer; anders dan hun
vorige compilaties en bovendien gruwelijk hip: kopen dus.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in